چرا مردم در بهبود مهارت های شنیداری دچار مشکل میشوند؟

تنها یک دلیل وجود دارد: آنها به اندازه ی کافی به انگلیسی گوش نمیدهند. اگر شما ۱۰۰۰ ساعت برای لیسنینگ وقت بگذارید، قطعا پیشرفت خواهید کرد. متاسفانه بسیاری از مردم برای بهبود لیسنینگشان اینکارها را میکنند:

  • تعداد کمی فیلم انگلیسی هر هفته تماشا میکنند.
  • ۳ تا ۵ بار در هفته به یک متن انگلیسی گوش میکنند.
  • برای ۱۰-۱۵ دقیقه در روز انگلیسی گوش میکنند.
  • این کارها ضعیف هستند و برای ایجاد تغییر کافی نیستند.

به این فکر کنید که اگر شما فقط روزی ۱۵ دقیقه انگلیسی گوش کنید، در طول یکسال از الان، شما به ۹۱ ساعت انگلیسی گوش کرده اید؛ که این واقعا کافی نیست و سالهای زیادی طول میکشد که پیشرفت کنید.

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم و سریال- راهنمای کامل

کسانی که زیاد هم گوش میکنند ممکن است شکست بخورند

بعضی از مردم ساعت های زیادی در روز را صرف لیسنینگ میکنند. آنها میدانند برای پیشرفت نیاز به تمرین زیادی دارند. متاسفانه این گروه از افراد در بهبود مهارت های لیسنینگشان به مشکل برمیخورند؛ اما دلیل آن چیست؟ در اینجا اتفاقاتی است که برای این افراد می افتد:

۱-در ابتدا آنها هیجان زده هستند که لیسنینگشان را تقویت کنند.

۲-آنها تصمیم میگیرند ۲ ساعت در روز انگلیسی گوش کنند.

۳-بعد از مدتی آنها میبینند که مجبور کردن خودشان به تمرین سخت است.

۴-درنهایت انگیزه شان را از دست میدهند و آن را رها میکنند

۵-به دلیل اینکه خیلی زود آن را رها میکنند، مهارت های لیسنینگشان بهبود نمیابد.

از این قبیل اتفاقات زیاد می افتد. آنها در ابتدا زیاد تمرین میکنند و بعد از آن سریع تمرین کردن را ترک میکنند چون ادامه دادن اینکار برایشان سخت است. برای یادگیری باید این را بدانید که شما باید در دوره ی زمانی طولانی تمرین کنید. لیسنینگ به مدت چندساعت در روز برای ۱ ماه کافی نیست. شما باید اینکار را در ماههای زیادی انجام دهید (حتی بیشتر از یکسال)‎

چگونه میتوانیم با وقت کم، مهارت های شنیداری مان را ارتقاء دهیم؟

میخواهید که در یادگیری لیسنینگ موفق باشید؟ پس این ۲ مرحله را طی کنید:

۱-هرروز خیلی زیاد انگلیسی گوش کنید

۲- برای مدت زمان طولانی اینکار را انجام دهید

اگر وقت کافی برای اینکار ندارید از روش های زیر استفاده کنید:

مرحله ی اول: برنامه های لیسنینگ در گوشی همراهتان قرار دهید

چه نوع از برنامه های انگلیسی به تلفن همراهتان اضافه کنید؟ پادکست ها یا اپلیکیشن های رادیو زبان انگلیسی و …

دو راه برای اضافه کردن پادکست به تلفنتان وجود دارد:

   گزینه ی اول: اگر تلفن تان به اینترنت وصل شد، این مراحل را دنبال کنید:

۱-اپلیکیشن پادکست را در تلفنتان نصب کنید-از این طریق میتوانید به پادکست ها گوش کنید-

۲-پادکست های مورد علاقه تان را پیدا کنید

۳-بعد از آن شما میتوانید پادکست های مورد علاقه تان را دانلود کنید.

≡   گزینه ی دوم: از گوگل استفاده کنید تا پادکست هایی که میتوانید بصورت mp3 دانلود کنید را پیدا کنید. از مراحل زیر پیش بروید:

۱-از گوگل برای پیدا کردن پادکست در قالب mp3 استفاده کنید.

۲-پادکست ها را در کامپیوترتان دانلود کنید.

۳-پادکست های دانلود شده را به موبایلتان انتقال دهید.

۴-چون پادکست ها mp3 هستند، برای گوش کردن به آنها از هر media player میتوانید استفاده کنید.

نکته ای که مهم است این است که مکالمات و لکچرهای با موضوعات متنوعی همیشه باید در تلفنتان در دسترس باشد (پس در هر کجا که بخواهید میتوانید گوش کنید).

حالا که در تلفن همراهتان لیسنینگ های زیادی دارید، نوبت مرحله ی دوم است:

مرحله دوم: وقتهای خسته کننده تان را به لیسنینگ تبدیل کنید

این مرحله مهم است. بجای اینکه لیسنینگ را در اوقات فراغتتان گوش کنید، در طول این فعالیت ها از آن استفاده کنید:

رانندگی، سوار شدن در اتوبوس یا قطار، انجام دادن کارهای خانه، ورزش، وقتی منتظر چیزی هستید و … این فعالیت ها یک چیز مشترک دارند: نیاز به تمرکز زیاد یا فکر عمیق ندارند. در طول روز، فعالیت های زیادی مانند مثالهای بالا وجود دارد. پس این بهترین کار برای بهبود مهارت های لیسنینگتان است. با این روش به راحتی میتوانید ۱-۲ ساعت در روز انگلیسی گوش کنید و به دلیل اینکه وقت خاصی برای تمرین نگذاشته اید به احتمال کمی آن را ترک میکنید. این راحتترین و قابل اتکاترین روش برای بهبود مهارت های لیسنینگتان است. اگر از این متودها در طول زمان زیادی استفاده کنید، قطعا لیسنینگتان خوب میشود.

بهترین ابزار برای لیسنینگ

گزینه های زیادی برای این مورد وجود دارد، مثلا: فیلم، سریال تلوزیونی، پادکست ها، نمایش های تلوزیونی، ویدیوهای یوتیوب، کتاب های صوتی و… خیلی از شما نمیدانید که از کدام استفاده کنید. خب نظر ما در مورد بهترین گزینه- هم برای مبتدی ها و هم متوسط ها- این است: از نظر ما پادکست ها بهترین ابزار انگلیسی برای گوش کردن هستند. به دلایل زیر:

≡   دلیل اول: پیدا کردن زمان برای گوش کردن به پادکست آسان است

همانطور که گفتیم شما برای بهبود لیسنینگتان نیاز به تمرین بسیار زیاد دارید، شما باید هرجایی که ممکن است به انگلیسی گوش کنید. چیزی که پادکست ها را متمایز میکند این است که آنها صوتی هستند؛ بنابراین میتوانید در حین رانندگی، ورزش و… از آن استفاده کنید. این باعث میشود که در هرروز به میزان زیادی انگلیسی گوش کنید (بدون گذاشتن وقت اضافی). به همین دلیل ما فیلم یا هرچیزی که فرمت ویدیویی دارد را پیشنهاد نمیکنیم.

≡   دلیل دوم: پادکست ها بصورت مکالمه هستند

بهترین ابزار لیسنینگ آنهایی هستند که فرد دائما حرف میزند. بدترین نوع هم آنهایی هستند که بعد از ۱۰ دقیقه زمان، فقط چند جمله گفته میشود.

بسیاری از فیلم ها و سریالهای تلوزیونی مانند این هستند. آنها صحنه های زیاد با دیالوگ های کم دارند. در فیلم های اکشن، فرد ۱۰۰ فیلم میبیند و هیچ بهبودی در لیسنینگش حاصل نمیشود! برخلاف فیلم و سریال، پادکست ها فقط مکالمه ی خالص است. آنها یک انتخاب عالی برای لیسنینگ هستند.

≡   دلیل سوم: فهم پادکست ها آسانتر از فیلم و سریال است.

بسیاری از افراد سعی میکنند با فیلم دیدن لیسنینگشان را تقویت کنند، متاسفانه دیالوگ های فیلم ها واقعا فهم دشواری دارند. به دلیل اینکه در فیلم ها افراد تمایل دارند که در صحبتهایشان اغراق کنند. آنها داد میزنند، آرام صحبت میکنند و… . اینها باعث میشود که فهم مکالمه شان سخت شود. همچنین موزیک و افکت های صوتی، گاهی اوقات بسیار بلند هستند. این باعث میشود که شنیدن صدای بازیگر سخت شود. در حقیقت حتی صحبت کنندگان بومی انگلیس هم برای فهم دیالوگ های فیلم ها دچار مشکل میشوند.

≡   دلیل چهارم: پادکست های رایگان زیادی در اینترنت وجود دارد

اگر شما میخواهید از ابزارهای لیسنینگ زیاد استفاده کنید، این ابزارها باید رایگان باشند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰۰ پادکست انگلیسی زبان وجود دارد و خبر خوب این است که آنها همگی رایگان هستند. پس میتوانید هر نوع پادکستی که بخواهید پیدا کنید: پادکست های آمریکایی، پادکست های بریتیش، پادکست هایی با موضوع مورد علاقه تان، پادکست هایی که فهمشان آسان است، پادکست های مشکل ترو…

حتما بخوانید: ۵تا از بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی اندروید و کامپیوتر (طبق تحقیقات جدید)

اگر نمیتوانید لیسنینگ ها را بفهمید باید چه کار کنید؟

برخلاف فیلم ها، پادکست ها متن ندارند پس نمیتوانید بعضی لغات را بفهمید و یا اگر جملات را متوجه نشوید راهی برای فهمیدن آن کلمات و جملات وجود ندارد. پس باید در این مواقع چه کاری انجام داد. راه حل این است:

≡   اول: کاری نکنید!

متوجه نشدن بعضی قسمت ها در مکالمه عجیب نیست. پس نیازی نیست که متن آن را بخوانید تا متوجه شوید. جای تعجب اینجاست که اگر شما متن را نخوانید، چگونه میتوانید معنی لغات جدید راپیدا کنید؟ این یک نگرانی عمومی است. بسیاری از کسانی که میخواهند زبان یاد بگیرند فکر میکنند تنها راه یافتن لغات جدید پیدا کردن آنها در دیکشنری است.

اما این صحیح نیست! چون مغز فوق العاده ی ما توانایی این را دارد که معنی لغات جدید را از محتوا و لغات مجاور آن متوجه شود. این نحوه ی یادگرفتن اولین زبانتان بدون دیکشنری یا متن است. پس وقتی لغات را در حین لیسنینگ توجه نمیشوید و وقتی افراد در مکالمه هایشان زیاد از آن لغات استفاده میکنند، مغز شما در نهایت معنی لغات را خواهد فهمید؛ اما اگر شما حتی موضوع متن را متوجه نمیشود و لیسننیگ برایتان سخت بود باید چکار کنید؟ باید از روش دوم استفاده کنید.

≡   دوم: به یک چیز آسانتر گوش کنید

بعضی افراد وقتی لیسنینگ را آغاز میکنند، سعی میکنند که باوجود اینکه چیزی متوجه نمیشوند آن را تمام کنند. اینکار برایشان دردآور است و بعد از مدتی آن را رها میکنند. این واقعا خنده دار است، برنامه های انگلیسی رایگان زیادی در اینترنت وجود دارد و بعضی از آنها هرروزه هستند، پس نیازی نیست که آن را کامل کنید. اگر به متنی گوش میکنید که خیلی سخت یا خسته کننده است، آن را حذف کنید یا چیز دیگری برای گوش دادن پیدا کنید. اگر متنی دارید که خیلی برایتان سخت است باید چکار کنید؟ حال مرحله ی سوم را دنبال کنید

≡   سوم: انگلیسی بخوانید تا واژگانتان تقویت شود

اگر هر چیزی که گوش میکنید برایتان سخت است، احتمالا لغات کمی بلد هستید. این دلیل این است که فهمیدن اکثر مکالمات انگلیسی سخت است. در این مورد شما باید علاوه بر گوش کردن انگلیسی، متن های انگلیسی بخوانید تا کلمات و عبارات رایجی که در مکالمات به طور معمول استفاده میشود را یاد بگیرید.

نکته: اگر شما قبلا کلمات زیادی یاد گرفته اید و بازهم در درک لیسنینگ مشکل دارید، به این دلیل است که نمیتوانید سریع لغات را تشخیص دهید. پس در این حالت نیازی به reading نیست و فقط باید روی لیسنینگی که گوش میکنید تمرکز کنید.

توصیه برای مبتدی ها

اگر شما مبتدی هستید باید از چیزهای کوچک تر شروع کنید. در ابتدا از کارهایی که شما را دلسرد میکند و باعث میشود تمرین را ترک کنید، اجتناب کنید. من قبلا گفتم که شما باید زیاد انگلیسی گوش کنید؛ اما اگر مبتدی هستید، در مورد ین نگران نباشید و فقط برروی این تمرکز کنید که هر روز لیسنینگ گوش کنید (حتی برای ۱۰-۱۵ دقیقه در روز). در این مرحله هدف شما بهبود لیسنینگتان نیست. بلکه هدفتان این است که به لیسنینگ عادت کنید. اگر این عادت شکل گرفت، لیسنینگتان بهبود میابد. مبتدی ها نباید اینکارها را بکنند چون باعث رها شدن تمرینشان میشود:

۱-گوش کردن به چیزی که فهم آن مشکل است.

۲-ساعات زیادی در روز خودشان را مجبور به تمرین کنند.

۳-سرزنش کردن خودشان به دلیل تمرین ناکافی.

در ابتدا- حدود ماه اول- تمرین لیسنینگ برای ۱۰-۱۵ دقیقه در روز کافی است. همچنین گوش کردن به چیزی که آسان باشد برایتان مناسبتر است. فقط باید هر روز تمرین داشته باشید (حداقل بیشتر روزها) اگر نتوانستید برای چند روز تمرین کنید، خودتان را سرزنش نکنید. فقط کافی ست تمرین را رها نکنید و به خودتان قول دهید از روز بعد دوباره شروع کنید.

بزرگترین مشکل متوسط ها این است که روند بهبودی آنها بسیار کند است!

بسیاری از افراد سطح متوسط احساس میکنند که روند پیشرفتشان در طول چند سال ثابت مانده است. حتی اگر آنها هرروز و منظم تمرین کنند. وقتی شروع به بهبود لیسنینگتان میکنید، بهبود زیادی در خودتان احساس نمیکیند. بهرحال همینطور که زمان میگذرد همچنان بهبودی در خودتان نمیبینید.

چرا با وجود تمرین زیاد هیچ بهبودی در لیسنینگتان حاصل نمیشود؟

دلیل این سوال اینجاست: شما به گوش کردن متن های ساده و قابل فهم ادامه میدهید. برای مثال:

۱-شما به همان گوینده ای که میتوانید آن را خیلی خوب بفهمید گوش میکنید.

۲-شما فقط به یکی از American English یا British English گوش میکنید نه هر دوی آنها.

۳-به موضوعات تکراری گوش میکنید؛ مثلا فقط به پادکست های تجاری گوش میکنید.

پس اگر فقط به متن های ساده گوش کنید، انتظار بهبود سریع و قابل توجهی نداشته باشید. این مانند این است که بخواهید پیانو یاد بگیرید اما فقط آهنگ های ساده تمرین کنید. این بی فایده است!

برای بهبود سریع لیسنینگ چه کاری میتوانید بکنید؟

جواب این است: به ابزارهای انگلیسی چالش برانگیز گوش کنید. ابتدا باید به ۳ دسته تقسیم بندی شوند:

۱-متن های خیلی سخت

۲-متن های آسان

۳-متن های چالش برانگیز

بگذارید بگویم کدام دسته بهتر است و دلیل آن چیست؟

≡   دسته ی اول: متن های خیلی سخت

این دسته شامل متن هایی است که وقتی به آن گوش میکنید حتی موضوعش را هم متوجه نمیشوید. گوش دادن به چیزی که آن را متوجه نمیشوید، اتلاف وقت است. پس باید از این دسته اجتناب کنید.

≡   دسته ی دوم: متن های آسان

این دسته متن هایی هستند که به راحتی هر کلمه و جمله در آن را متوجه میشوید (مثلا مکالمه ی واضح بین دو نفر) اینکار دلیل اصلی عدم پیشرفت در بسیاری از افراد است.

≡   دسته ی سوم: متن های چالش برانگیز

متن های چالش برانگیز متن هایی هستند که شما همه ی لغات و عبارات را متوجه نمیشوید اما موضوع متن را میفهمید. برای مثال:

۱-گوش دادن به مکالمات سریع درحالیکه موضوع مکالمه را متوجه شوید.

۲-مکالماتی که بعضی کلمات و عبارت نامفهوم برای شما دارد اما هنوز شما مفهوم و موضوع متن را متوجه میشوید.

۳-مکالماتی که شما ۸۰-۹۰ درصد جملات را متوجه شوید.

این بهترین متن برای گوش دادن است. اگر میخواهید بدانید چرا مبتدی ها پیشرفت میکنند، دلیل آن این است که همه ی متن ها برایشان چالش برانگیز است. در اینجا ایده هایی برای پیشرفت شما از طریق متن های چالش برانگیز داریم:

۱-به گوینده هایی گوش کنید که خیلی واضح صحبت نمیکنند: به صداهایی که خیلی واضح هستند اکتفا نکنید. نحوه ی صحبت کردن بعضی افراد چالش برانگیزتر است.

۲-به متن هایی با موضوعات متفاوت گوش کنید: به متن هایی با موضوع یکسان گوش نکنید. همچنین بهتر است به متن هایی گوش کنید که اطلاعاتتان در مورد آن کم و محدود است.

۳- به هر دو لهجه ی American و British گوش کنید: اگر در یکی از این لهجه ها خوب هستید، به لهجه ی دیگر هم تسلط پیدا کنید.

از دست ندهید: دانلود بهترین تمرینات لیسنینگ زبان انگلیسی که حتما باید داشته باشید!

آخرین چیزی که باید بدانید!

همه مطالبی که در اینجا گفته شد یک راهنماست و یک قانون نیست که نتوان آن را تغییر داد. اگر با بعضی از توصیه ها موافق نیستید میتوانید از آنها چشم پوشی کنید. برای مثال ما در این متن گفتیم که فیلم و سریالها برای تقویت لیسنینگ سخت هستند، اما اگر شما سریالی پیدا کردید که بنظرتان برای تمرین خوب است از آن استفاده کنید! یا برای مثال ما به تقویت هر دو لهجه ی آمریکایی و انگلیسی توصیه میکنیم اما اگر شما در کشوری زندگی میکیند که فقط به یک لهجه نیاز دارد-مثلا آمریکا- میتوانید روی آن تمرکز کنید. منظور من این است که متن ما یک راهنماست نه یک قانون کلی.

منبع